نمونه ساخت مقاومت راه انداز 2.8 اهم

نمونه-مقاومت-هاي-راه-انداز--3

نمونه ساخت مقاومت راه انداز 1.8 اهم

مقاومت راه انداز 1.8 اهم
مقاومت-راه انداز-1.8-اهم

شرکت الکترونیک پیشتاز سپاهان سازنده انواع مقاومت راه اندازی میباشد. در صورتی که نیاز به مشاوره دارید و یا نمیدانید چه مقاومت از چه نوع و یا چند اهم و توانی مورد نیاز شما است میتوانید با ما در تماس باشید . هم چنین ساخت این نوع مقاومت در ابعاد و اندازه های مختلف قابل سفارش میباشد. پس اگر مقاومت شما از برندهای دیگر مانند زیمنس باشد ما میتوانیم همان مقاومت را با ابعاد و مشخصات فنی مشابه برای شما بسازیم.این مقاومت ساخت شرکت پارس مقاومت اسپادانا (الکترونیک پیشتاز سپاهان)می باشد

مقاومت راه انداز، در صنعت برق و الکترونیک، عناصری هستند که برای راه‌اندازی و کنترل موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند. این موتورها ممکن است نیاز به جریان بالا برای راه‌اندازی داشته باشند. در این موارد، مقاومت راه انداز به عنوان عناصر تنظیم کننده جریان در مدارهای راه‌اندازی استفاده می‌شوند.

یکی از کاربردهای رایج مقاومت‌ های راه‌ انداز درایو، راه‌اندازی موتورهای الکتریکی با جریان بالا و توان بالا است. در این حالت، مقاومت‌ راه‌ انداز به عنوان یک عنصر تنظیم کننده جریان استفاده می‌شوند تا جریان را به مقدار مطلوب کاهش داده و موتور را به طور صحیح راه‌اندازی کنند. با تنظیم مقدار مقاومت‌ها، می‌توان جریان را به میزان دقیقی کنترل کرد و موتور را با کارایی بیشتر و خطر کاهش جریان از دست رفته در زمان راه‌اندازی کنترل کرد.

مزایای استفاده از مقاومت‌ راه‌ انداز عبارتند از:

1-کنترل دقیق جریان: مقاومت‌ راه‌ انداز امکان تنظیم دقیق جریان را فراهم می‌کنند، که این امر برای راه‌اندازی صحیح موتورها بسیار حائز اهمیت است.

2- حفاظت از موتور: با استفاده از مقاومت راه انداز موتور، جریان را به طور کنترل شده به موتور اعمال می‌کنیم که باعث حفاظت از موتور در مقابل جریان‌های بیش از حد مجاز و خرابی ناگهانی می‌شود.

3-کاهش تنش بر روی سیستم برق: با استفاده از این مقاومت، جریان را کنترل می‌کنیم و از تنش بالایی بر روی سیستم برق جلوگیری می‌کنیم که می‌تتواند باعث خرابی و خطرات جدی شود.

 

از آنجا که مقاومت‌ راه‌ انداز در موتورهای الکتریکی با جریان بالا استفاده می‌شوند، باید دارای خصوصیات مطلوبی باشند. این خصوصیات عبارتند از:

 

1- توانایی تحمل جریان بالا: مقاومت راه انداز موتور باید قادر باشند جریان‌های بالا را تحمل کنند بدون اینکه دچار آسیب شوند یا دچار تغییرات غیرمطلوب در مقاومت خود شوند.

2-پایداری حرارتی: موتورهای الکتریکی در طول عملکرد خود گرم می‌شوند، بنابراین مقاومت‌ دارای پایداری حرارتی مناسبی باشند تا بتوانند در دماهای بالا به طور مداوم کار کنند.

3- دقت و استحکام:  باید دارای دقت مناسبی باشند تا بتوانند جریان را به طور دقیق کنترل کنند. علاوه بر این، باید دارای استحکام فیزیکی مناسبی باشند تا در مقابل ضربه‌ها و لرزش‌های ممکنه مقاومت کنند.

4- اندازه و حجم مناسب: با توجه به اینکه این مقاومت در مدارهای راه‌اندازی قرار می‌گیرند، اندازه و حجم آنها باید به گونه‌ای باشد که بتوانند در فضای محدود مدار جا شوند.

در نهایت، این مقاومت در صنعت برق و الکترونیک به عنوان عناصر کلیدی در راه‌اندازی و کنترل موتورهای الکتریکی بسیار مهم است. با استفاده از این عناصر، می‌توان جریان را به صورت دقیق کنترل کرده و موتورها را به طور ایمن و کارآمد راه‌اندازی کرد.

مقاومت‌ راه‌ انداز چگونه در مدارهای راه‌اندازی موتورها استفاده می‌شوند؟

 مقاومت‌های راه‌انداز موتور به عنوان عناصر کلیدی در مدارهای راه‌اندازی موتورها استفاده می‌شوند. نحوه استفاده از این مقاومت‌ها بستگی به نوع موتور و نیازهای خاص مدار دارد. در ادامه، توضیح داده می‌شود

نحوه استفاده:

  1. راه‌اندازی موتورهای DC:

در راه‌ اندازی موتورهای DC، به عنوان عناصر تنظیم کننده جریان استفاده می‌شوند. وقتی که مدار راه‌اندازی فعال می‌شود، مقاومت جریان را کنترل می‌کند و جریان مورد نیاز برای راه‌اندازی موتور را تأمین می‌کند. با تغییر مقدار مقاومت، جریان موتور قابل تنظیم است.

  1. راه‌اندازی موتورهای AC:

در راه‌ اندازی موتورهای AC، به عنوان عناصر کنترلی جریان استفاده می‌شوند. معمولاً در مدارهای راه‌اندازی موتورهای AC، از مقاومت‌های متغیر یا مقاومت‌های قابل تنظیم استفاده می‌شود. با تغییر مقدار مقاومت، جریان موتور و در نتیجه سرعت و گشتاور آن قابل تنظیم است. این کار باعث کنترل دقیقتر عملکرد موتور می‌شود.

  1. کنترل سرعت موتورها:

در کنترل سرعت موتورها نقش مهمی ایفا کنند. با افزایش یا کاهش مقدار مقاومت، جریان در مدار راه‌اندازی تغییر می‌کند و به تبع آن سرعت موتور نیز تغییر می‌کند. این روش، به عنوان روش کنترل سرعت آنالوگ (Analog Speed Control) شناخته می‌شود و برای بسیاری از برنامه‌های کنترل سرعت موتورها استفاده می‌شود.

  1. حفاظت از موتور:

همچنین می‌توانند برای حفاظت از موتور در برابر جریان‌های بیش از حد استفاده شوند. با استفاده از مقاومت‌های مناسب، جریان را بهحداکثر مقدار ایمن برای موتور محدود می‌کنند و از آسیب به موتور جلوگیری می‌کنند.

بنابراین، در مدارهای راه‌اندازی موتورها به منظور کنترل جریان، تنظیم سرعت، و حفاظت از موتور استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که نحوه استفاده از مقاومت‌ها و تنظیمات مدار به نوع موتور، نوع کنترل مورد استفاده، و نیازهای خاص سیستم بستگی دارد.

چگونه می‌توانم مقاومت‌های راه‌ انداز را برای کنترل سرعت موتورها استفاده کنم؟

استفاده از مقاومت سری:

در این روش، مقاومتی به صورت سری با موتور قرار می‌گیرد. با افزایش مقدار مقاومت، جریان کل مدار کاهش می‌یابد و به تبع آن سرعت موتور نیز کاهش می‌یابد. این روش به عنوان روش ساده و ارزان برای کنترل سرعت استفاده می‌شود، اما معمولاً دقت کنترل پایین‌تری دارد.

استفاده از مقاومت موازی:

در این روش، مقاومتی به صورت موازی با موتور قرار می‌گیرد. با افزایش مقدار مقاومت، جریان موتور کاهش می‌یابد و سرعت آن نیز کاهش می‌یابد. در این روش، کاهش جریان و سرعت موتور به صورت غیرخطی است و در نتیجه دقت بیشتری در کنترل سرعت ارائه می‌دهد.

استفاده از مقاومت‌های قابل تنظیم:

مقاومت‌های قابل تنظیم (مانند پتانسیومترها) به عنوان مقاومت‌های راه‌انداز استفاده می‌شوند. با تنظیم مقدار مقاومت قابل تنظیم، جریان و سرعت موتور قابل تغییر است. این روش از دقت بالاتری برخوردار است و به تنظیم دقیق سرعت موتور کمک می‌کند.

استفاده از روش‌های الکترونیکی پیشرفته:

در برخی موارد پیچیده‌تر، از روش‌های الکترونیکی پیشرفته مانند استفاده از مدارهای PWM (قابلیت کنترل عرض پالس) یا مبدل‌های فرکانس استفاده می‌شود. این روش‌ها به کمک مدارهای الکترونیکی پیچیده‌تر و میکروکنترلرها، سرعت موتور را با دقت بالاتر کنترل می‌کنند.

مهمترین نکته در استفاده از مقاومت‌ های راه‌انداز برای کنترل سرعت این است که باید مقدار مناسب مقاومت را برای کارکرد بهینه موتور انتخاب کنید. در صدر صورتی که مقدار مقاومت بسیار بالا باشد، جریان موتور به حداقل می‌رسد و سرعت آن کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، اگر مقدار مقاومت بسیار پایین باشد، جریان موتور به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد و سرعت آن افزایش می‌یابد. بنابراین، باید با توجه به نوع موتور، ولتاژ و جریان مورد نیاز، مقدار مقاومت را به‌طور مناسب تنظیم کنید.

برای کنترل سرعت موتورها، باید به میزان حرارت تولید شده توسط مقاومت توجه کنید. زیرا استفاده طولانی مدت از مقاومت‌های با توان بالا می‌تواند باعث گرمای زیاد و خرابی آنها شود. لذا مهم است که مقاومت‌ها را با توان و دمای مناسب انتخاب کنید و در صورت نیاز از رادیاتورها یا سیستم‌های خنک‌کننده استفاده کنید.

روش های راه اندازی الکتروموتور سه فاز القایی آسنکرون روتور قفسی

  • راه اندازی مستقیم.

در راه‌اندازی موتور سه‌فاز به روش مستقیم، می‌توان مصرف‌کننده‌های سه‌فاز و الکتروموتورهای با قدرت کم را به طور مستقیم به شبکه برق وصل کرد. این روش از کلیدهای ساده مانند کلیدهای اهرمی (تیغه‌ای/پف/چاقویی) یا کلیدهای زبانه‌ای و غلتکی استفاده می‌کند.

در روش مستقیم، الکتروموتور به صورت مستقیم به شبکه برق متصل می‌شود، به این معنی که با استفاده از یک کلید، سه فاز مستقیماً به سیم‌پیچ‌های الکتروموتور متصل می‌شود. در این حالت، اگر اتصال روی تخته کلم موتور ستاره (Y-connection) باشد، به هر کدام از سیم‌پیچ‌ها، ولتاژ فاز و اگر اتصال روی تخته کلم مثلث (Delta-connection) باشد، به هر کدام از سیم‌پیچ‌ها، ولتاژ خطی وصل می‌شود. این روش معمولاً برای الکتروموتورهای با توان کم (حداکثر تا ۳ کیلووات) استفاده می‌شود.

کلیدهای مستقیم معمولاً دارای ۶ کنتاکت (محل اتصال) هستند. سه کنتاکت ورودی با حروف R، S، T (حروف سه‌فاز در شبکه) و سه کنتاکت خروجی با حروف U، V و W (محل اتصال به مصرف‌کننده) مشخص هستند. این کلیدها دارای دو حالت قطع و وصل هستند که با علامت O برای قطع و I برای وصل در نقشه‌های الکتریکی نشان داده می‌شوند، مگر آنکه حالت وصل کلید مورد بررسی قرار گرفته باشد.

لازم به ذکر است که این معلومات ارائه شده برای راه‌اندازی موتورهای سه‌فاز به روش مستقیم است و برای اطمینان از صحت و کاربرد این معلومات، بهتر است به منابع معتبر و استانداردهای مربوطه مراجعه کنید و در صورت نیاز، به کارشناسان مجرب مشاوره بگیرید.

2 – راه اندازی به روش ستاره مثلث.

روش راه‌اندازی موتور سه‌فاز به صورت ستاره-مثلث (Star-Delta) در واقع یک روش کاهش ولتاژ است که برای الکتروموتورهای با توان بالا (معمولاً ۳ کیلووات به بالا) استفاده می‌شود. در این روش، موتور ابتدا به صورت ستاره به شبکه برق وصل می‌شود و ولتاژ فاز با ولتاژ خط برابر می‌شود. این حالت، موتور را با ولتاژ بالا راه‌اندازی می‌کند و جریان راه‌اندازی را کاهش می‌دهد.

پس از اینکه موتور به دور نامی رسید، با استفاده از کلید ستاره-مثلث یا با استفاده از کنتاکتور و تایمر، اتصال سیم‌پیچ‌ها تغییر می‌کند و موتور به صورت مثلث کار می‌کند. در این حالت، به هر کدام از سیم‌پیچ‌ها، ولتاژ خطی وصل می‌شود و موتور با ولتاژ خطی کمتر اداره می‌شود.

در حالت ستاره، جریان در هر کدام از فازها تقریباً یک سوم جریان موتور در حالت مثلث است. بنابراین، جریان راه‌اندازی نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود که فشار وارد بر موتور کاهش یابد. در حالت اتصال مثلث، جریان سه برابر حالت ستاره است و موتور با توان سه برابر بالاتر از حالت ستاره کار می‌کند.

مهم است به یاد داشته باشید که موتوری که به روش ستاره-مثلث راه‌اندازی می‌شود، هرگز در حالت ستاره زیر بار قرار نمی‌گیرد و این روش فقط برای راه‌اندازی اولیه استفاده می‌شود. پس از راه‌اندازی، موتور به حالت مثلث منتقل می‌شود و به طور معمول به این صورت کار می‌کند.

توجه کنید که این معلومات برای راه‌اندازی موتورهای سه‌فاز به روش ستاره-مثلث است و برای اطمینان از صحت و کاربرد این معلومات، به منابع معتبر و استانداردهای مربوطه مراجعه کنید و در صورت نیاز، به کارشناسان مجرب مشاوره بگیرید.

3-راه اندازی به وسیله اتو ترانسفورماتور متغیر یا روش کمپانساتور.

روش راه‌اندازی موتور سه‌فاز با استفاده از اتوترانسفورماتور (کمپانساتور) یکی از روش‌های استفاده شده است. در این روش، اتوترانسفورماتور کاهنده بین شبکه برق و موتور قرار می‌گیرد. ولتاژ وارد سیم‌پیچ‌های اتوترانسفورماتور کاهش می‌یابد و به طور تدریجی به موتور اضافه می‌شود تا موتور با ولتاژ کمتری شروع به کار کند و جریان راه‌اندازی کاهش یابد.

سپس، ولتاژ را تا جایی افزایش می‌دهیم که برابر با ولتاژ نامی موتور شود و تمام ولتاژ شبکه به سیم‌پیچ‌های موتور منتقل شود. در این روش، جریان راه‌اندازی به خوبی کنترل می‌شود و این روش به عنوان یکی از بهترین روش‌های راه‌اندازی موتورها محسوب می‌شود. اما باید توجه داشت که هزینه استفاده از اتوترانسفورماتور برای راه‌اندازی موتورها بالاست و بنابراین این روش فقط برای موتورهای با قدرت زیاد استفاده می‌شود.

نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود، این است که ولتاژ پایینی که به موتور اعمال می‌شود، باید به موتور اجازه راه‌اندازی با بار را ندهد. به عبارت دیگر، موتور در ولتاژ پایین قادر به راه‌اندازی تحت بار نیست. بنابراین، قبل از افزایش ولتاژ، موتور باید به صورت باروری راه‌اندازی شود.

به طور کلی، راه‌اندازی موتورهای سه‌فاز با استفاده از اتوترانسفورماتور یک روش پیچیده و کمتر استفاده شونده است. برای صحت و کاربرد این روش، به منابع مرجع و استانداردهای مربوطه مراجعه کنید و در صورت نیاز، به کارشناسان مجرب مشاوره بگیرید.

4-راه اندازی الکتروموتور سه فاز به روش اضافه کردن مقاومت ها در مدار روتور 

در راه‌اندازی الکتروموتور سه فاز با استفاده از مقاومت‌ها در مدار روتور، مقاومت‌های سیمی به صورت سری در مدار سیم‌پیچ روتور قرار می‌گیرند. این مقاومت‌ها در لحظه راه‌اندازی و در مرحله اولیه، ولتاژ شبکه پس از عبور از مقاومت‌ها وارد سیم‌پیچ استاتور می‌شود. این منجر به کاهش ولتاژ ورودی الکتروموتور می‌شود و در نتیجه جریان راه‌اندازی نیز کاهش می‌یابد.

پس از رسیدن موتور به سرعت نامی، مراحلی انجام می‌شود تا مقاومت‌ها به صورت مرحله‌ای از مدار خارج شوند. این کار با استفاده از یک کلید کنترلی انجام می‌شود. در این حالت، ولتاژ به طور مستقیم به سیم‌پیچ‌های موتور متصل می‌شود و مقاومت‌ها از مدار خارج می‌شوند. این روش در عمل برای موتورهای با روتور سیم‌پیچی شده استفاده می‌شود تا جریان راه‌اندازی را کاهش دهد.

روش های تغییر مقاومت روتور

1-روتور با مقاومت قابل تنظیم: در این روش، روتور با یک مقاومت قابل تنظیم طراحی می‌شود. با تغییر مقدار مقاومت در روتور، می‌توان جریان راه‌اندازی و گشتاور موتور را تنظیم کرد. این روش استفاده می‌شود تا در لحظه راه‌اندازی، مقاومت روتور زیاد شده و گشتاور راه‌اندازی افزایش یابد. سپس در حالت عادی، مقاومت راه‌اندازی از مدار خارج می‌شود و مقاومت کاری روتور کاهش یافته و به حالت عادی باز می‌گردد.

2– روتور با مقاومت‌ های سری: در این روش، مقاومت‌های سری به روتور اضافه می‌شوند. این مقاومت‌ ها می‌توانند با استفاده از کلیدهای قابل تنظیم یا با استفاده از روش‌های الکترونیکی قابل تنظیم باشند. با افزایش مقاومت‌ ها در روتور، جریان راه‌اندازی و گشتاور کاهش می‌یابد. پس از رسیدن به سرعت نامی، مقاومت‌ ها به صورت مرحله‌ای از مدار خارج می‌شوند و مقاومت کاری روتور به حداقل مقدار خود می‌رسد.

3– روتور با مقاومت‌های متغیر: در این روش، مقاومت‌ های متغیر در روتور استفاده می‌شوند. مقاومت‌ها می‌توانند با استفاده از یک کنترلر و یا با استفاده از روش‌های خاصی قابل تنظیم باشند. با تغییر مقدار مقاومت‌ها، جریان راه‌اندازی و گشتاور موتور قابل تنظیم می‌شوند. در این روش نیز، پس از رسیدن به سرعت نامی، مقاومت‌ها به صورت مرحله‌ای از مدار خارج می‌شوند و مقاومت کاری روتور به حالت عادی باز می‌گردد.

در روش دوم، برای بهبود عملکرد یک موتور القایی، از موتور با قفسه دوگانه استفاده می‌شود. این روش، یک راه ارزان‌تر برای تنظیم مقاومت روتور در حالت راه‌اندازی و حالت کارکرد کوچک است.

در موتور با قفسه دوگانه، در لحظه راه‌اندازی، فرکانس ولتاژ و جریان روتور همان فرکانس استاتور است و قفسه داخلی به دلیل قرارگیری عمیق‌تر، راکتانس بزرگتری دارد و جریان کمتری از آن عبور می‌کند. بنابراین، در این لحظه، مقاومت روتور همان مقاومت قفسه بیرونی است.

با افزایش سرعت، فرکانس کاهش می‌یابد و جریان قفسه داخلی افزایش می‌یابد. به این ترتیب، در نزدیکی سرعت سنکرون، جریان از تمام هادی‌ها عبور می‌کند و مقاومت به شدت کاهش یافته و باعث کاهش لغزش می‌شود.

استفاده از موتور با قفسه دوگانه در مقایسه با روش سیم پیچی روتور، یک راه ارزان‌تر و کارآمدتر است. این روش بهبود قابل توجهی در راه‌اندازی و عملکرد موتور القایی ایجاد می‌کند و به مقاومت روتور در هنگام راه‌اندازی بزرگ و در هنگام کارکرد کوچک توجه می‌کند.

4-با استفاده از سافت استارتر،

می‌توان موتور سه‌فاز را به طور آرام و بدون تکرارهای ناخواسته راه‌اندازی کرد. سافت استارتر عملکرد یک راه‌انداز نرم یا توقف نرم را به عهده دارد. در این روش، ولتاژ از یک مقدار قابل تنظیم شروع به افزایش می‌کند و به صورت تدریجی افزایش می‌یابد تا ولتاژ مورد نیاز به موتور اعمال شود. همچنین، جریان راه‌اندازی نیز به میزانی مشخص و محدود می‌شود و پس از اتمام زمان راه‌اندازی، جریان کاهش می‌یابد و به میزان مورد نیاز بار محدود می‌شود.

استفاده از سافت استارتر دارای مزایا و کاربردهای متعددی است شامل موارد زیر است :

  1. کاهش شوک و ضربه‌ها: با استفاده از سافت استارتر، موتور به آرامی و تدریجی راه‌اندازی می‌شود. این عمل باعث کاهش شوک و ضربه‌های ناشی از راه‌اندازی سریع موتور می‌شود.
  2. کاهش لغزش و سرکشی: سافت استارتر با افزایش تدریجی ولتاژ به موتور، لغزش و سرکشی را در زمان راه‌اندازی به حداقل می‌رساند.
  3. حفاظت از موتور: با راه‌اندازی نرم و آرام موتور، احتمال خرابی و کاهش عمر مفید موتور به دلیل شوک‌ها و ضربه‌های ناشی از راه‌اندازی سریع کاهش می‌یابد.
  4. صرفه‌جویی در انرژی: با کنترل جریان راه‌اندازی، میزان انرژی مصرفی در زمان راه‌اندازی به حداقل می‌رسد.

سافت استارتر به عنوان یک راه‌انداز نرم در موتورهای سه‌فاز استفاده می‌شود و باعث بهبود عملکرد، کاهش خرابی و افزایش عمر مفید موتور می‌شود.