درایو - اینورتر

مزیت های مختلف تکنیک نگهداری درایو مبتنی بر شرایط

  • کاهش زمان خرابی
  • حذف توقف های غیر منتظره خط تولید
  • بهینه سازی نگهداری
  • کاهش در لیست انبار قطعات یدکی

توابع نمایش شرایط برای درایوهای سرعت متغیر

یک قسمت اصلی استراتژی مبتنی بر شرایط شامل نمایش شرایط تجهیزات می باشد. در درایوهای سرعت متغیر، شرایط اپلیکیشن ها اغلب وابسته به سرعت می باشد. به عنوان مثال سطوح لرزش در سرعت های بالا تمایل به رسیدن بالاتر دارند اگرچه این ارتباط به صورت خطی نمی باشد. به علاوه رزنانس ها میتواند در سرعت های مشخص رخ دهد و سپس زمانی که سرعت افرایش می یابد حذف شود.

استفاده از درایوها برای نمایش شرایط ( درایو بعنوان سنسور یا هاب سنسور) یک راه حل مفید به شمار می آید زیرا اطلاعات سرعت اپلیکیشن  در درایو موجود می باشد. همچنین  اطلاعات دیگری نظیر گشتاور موتور یا بار و زمان شتاب در درایو موجود است.

نمایش شرایط یک روش سه مرحله ای  را دنبال میکند:

  • ایجاد مبنا
  • تعریف آستانه
  • اجرای نمایش

ایجاد طرح مبنا :

برای رسیدن به یک سیستم نظارت بر شرایط موثر، اولین و مهمترین مرحله تشخیص شرایط کاری نرمال می باشد.

ایجاد یک طرح مبنا به معنای تعریف شرایط کاری نرمال ( مبنا نامیده میشود)  برای اپلیکیشن است. تعداد زیادی راه جهت تشخیص مقادیر مبنا وجود دارد.:

مبنای دستی: در این روش زمانی که مقادیر مبنا با استفاده از تجربیات قدیم تعریف میشوند، مقادیر شناخته شده بر روی درایو پروگرم میشود.

اجرای مبنا: مبنا میتواند زمان راه اندازی تشخیص داده شود. با استفاده از این متد، سرعت رفت و برگشتی  از طریق رنج  سرعت مربوطه  با تشخیص شرایط در هر سرعت مشخص اجرا میشود. اما در سناریوهای در حال راه اندازی، ممکن است که اپلیکیشن در تمام ظرفیت خود اجرا نشود و یا مدت نیاز باشد. در این شرایط اجرای مبنا بایستی به جهت رسیدن به حالت کاری نزیک به شرایط کاری نرمال بعد از دوره اجرا شود.

مبنا آنلاین : این یک متد پیشرفته است که اطلاعات مبنا را حین عملیات نرمال میگیرد. این روش در موقعیت هایی مفید است که اجرای مبنا نمیتواند اجرا شود زیرا اجازه کشف رنج سرعت کامل را ندارد.

قسمت پنجم:

پس از ایجاد مبنا، قدم بعدی تولید آستانه برای آلارم و خطا می باشد. آستانه ها  زمانی که کاربر بایستی از شرایط اپلیکیشن آگاه شود را نشان میدهند. تعداد روش های متفاوتی جهت تشخیص وضعیت تجهیزات وجود دارد که یکی از معروف ترین آنها در صنعت چراغ ترافیک که با چهار رنگ تعریف میشوند است.

رنگ ها به شرح زیر تعریف میشوند:

سبز: تجهیز را در شرایط مناسب نشان میدهد.

زرد: نشان دهنده اولین آلارم است به طوریکه تجهیز اولین آستانه را عبور میکند و در این شرایط بایستی عملیات نگهداری اعمال شود.

نارنجی: نشان دهنده دومین آلارم و یا مرحله بحرانی است بطوریکه دومین آستانه را عبور میکند و بایستی عملیات تعمیرات سریع بوسیله کاربر اعمال شود.

قرمز: این رنگ نشان دهنده خطا می باشد و ماشین بایستی  سریعاٌ متوقف و تعمیرات مورد نیاز اعمال شود .

تعریف آستانه برای خطاها و الارم ها:

روش های زیر جهت تعریف مقادیر آستانه استفاده میشود:

روش مطلق: این روش برای تجهیزاتی که تقریبا کاملا شناخته شده هستند استفاده میشود. مقدار آستانه صرف نظر از مقادیر مبنای اندازه گیری شده در نظر گرفته میشود. برای مثال زمانی که اپراتور حد مطلق تجهیز را میداند، مقدار مطلق بعنوان آستانه خطا در نظر گرفته میشود. در کیس نمایش نوسان، مقادیر حد در استاندارد ISO 10816/20816 میتواند برای آستانه خطا  بعنوان مقدار مطلق استفاده شود.

روش انحراف: دراین روش تنظیم مقادیر آستانه نیازمند فهم مقادیر مبنا و اپلیکیشن می باشد. آستانه وابسته یه این موضوع می باشد که مقادیر مبنا کدام انحراف تعیین شده توسط کاربر را انتخاب میکند. ریسک این روش تنظیم یک مقدار کم و یا مقدار زیاد انحراف می باشد که منجر به ایجاد مثبت های کاذب می باشد. تنظیمات غلط منجر به نمایش اطلاعات اشتباه در مواجهت با خطاها می باشد.

فاکتور: این روش آسان تر از روش انحراف می باشد زیرا به درک کمتر برنامه نیاز دارد. آستانه به حاصلضرب مقادیر مبنا با فاکتور نیاز دارد. برای مثال مقدار آستانه میتواند 150% مقدار مبنا باشد. در این روش تنظیم مقادیر بسیار زیاد آستانه ریسک محسوب میشود.

مانیتورینگ:

نظارت و سیستم نمایش به طور مدارم از طریق مقایسه با آستانه به صورت مداوم انجام میشود. در حین انجام عملیات نرمال، مقادیر حقیقی با مقادیر آستانه مقایسه میشود. زمانی که پارامترهای مانیتور شده از مقدار آستانه ای که  از قبل تعریف شده تجاوز نماید آلارم و یا هشدار فعال میشود. لازم به ذکر است تایمر به عنوان یک فیلتر عمل میکند به طوریکه خطاهای بسیار کوتاه بعنوان هشدار یا خطا در نظر گرفته نمیشوند.

نظارت-و-سیستم-نمایش-درایو

مقادیر مانیتور شده حقیقی از درایو از طریق LCP و فیلدباس و یا IOT خوانده میشوند. بعلاوه خروجی های دیجیتال درایو را میتوان طوری طراح کرد که با هشدارهای خاصی فعال شوند. در بعضی از درایوها یک سرور تحت شبکه جهت خواندن شرایط استفاده شود.

نتایج:

امروزه تعداد درایوها بیشتر از پردازنده های قدرت ساده هستند. به دلیل توانمند شدن درایو ها به عنوان سنسور، سنسور هاب جهت ذخیره، آنالیز با قابلیت اتصال، مهمترین المان های سیستم های اتوماسیون صنعتی به شمار میروند.

استفاده جدید از درایوها در انقلاب چهارم اتوماسیون صنعتی راههای جدیدی در نگهداری و تعمیرات به وجود آورده اند و همچنین علاوه بر فانکشن های موجود در درایوها ، آداپترهای جدید کار خود را با استفاده از درایو به عنوان سنسور شروع کرده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *